ABETKA
UA RU
UA RU

Урок у 3 класі. Найкорисніші овочі та фрукти

Мета: продовжити знайомство з правилами правильного харчування; дати поняття про роль овочів та фруктів в харчуванні людини; розвивати інтерес до власного здоров´я та дотримання здорового способу життя; виховувати відповідальне ставлення до власного здоров´я та здоров´я оточуючих.

Хід уроку
І. Організаційний момент.
Наш урок я хочу розпочати із загадки.
Що це таке? 
Коли його маємо,
Даремно витрачаємо, 
Коли його втрачаємо, 
Готові все віддати,
Щоб знову повернуть його, 
Щоб знову його мати.

Це - здоров'я. Латинське прислів'я говорить: «Здоров'я – найвище благо.» Лікар і філософ давнини Авіценна говорив: «Головним скарбом життя є здоров'я, і щоб зберегти його, потрібно багато знати.»
Саме уроки з курсу «Абетка харчування» допомагають нам оволодіти знаннями про здоров'я.

ІІ. Актуалізація опорних знань.
Бесіда
Це трапилося на кораблі, який довго ходив морями та не приставав до берега. Матроси почали скаржитися на головний біль, сонливість. Капітан зрозумів, що до них прийшла непрохана гостя – хвороба цинга. Провізії на кораблі вистачало, матроси не голодували. Чому ж вони так знесилили? Чого їм не вистачало? Такого непомітного, але такого важливого, без чого не можна жити. Багато років тому ніхто не міг цього пояснити, але ви вже знаєте.
Правильно, матросам не вистачало вітамінів та мінералів.
Що означає слово вітаміни? (Слово з'явилося на початку XX століття від слова «віта», що з латинської означає «життя».)
Які вітаміни ви знаєте? В яких продуктах вони є? За які функції організму відповідають?
Які мінерали вам відомі? В яких продуктах харчування вони містяться?
( Відповідаючи на запитання, діти можуть користуватися матеріалами зошита с.12-13.)
Зараз на декілька хвилин ви перетворитеся на лікарів. Я прочитаю вам скарги казкових героїв на їхні хвороби, а ви постараєтеся дати їм поради, які продукти вони повинні вживати, щоб поліпшити своє здоров'я.

Баба Яга: скарги на зів’ялу шкіру,
                 випадіння зубів та волосся,
                 погіршення зору.
( Вітаміни А, Д, Е. Мінерали: кальцій, фосфор, магній, фтор.)

Хлопчик-мізинчик: скарги на маленький зріст.
( Вітаміни А, Д. Мінерали: фосфор, калій, кальцій.)

Змій Горинич: часті застуди,
                        одна голова кахикає,
                       друга чхає, у третьої – нежить.
(Вітамін С. Мінерали: магній, кальцій, мідь.)

Домовичок Кузя: нерви розхиталися,
                              погано спиться.
( Вітаміни групи В, вітамін Д. Мінерали: натрій, калій, магній, мідь.)

( Учні, користуючись матеріалами зошита с. 12-13, називають продукти харчування, які містять певні вітаміни та мінерали.)

ІІІ. Нова тема
Наша нова тема буде тісно пов'язана з попередньою. Спробуйте визначити тему уроку, відгадавши загадку (зош. с. 14).
Що несе великі дози
Мінералів та глюкози?
Що на згадку вітаміни 
Подарує неодмінно?
Що вам слід весь час вживати,
Щоб міцне здоров'я мати?
Відгадати зможеш ти,
Що то за смачні продукти?
Ні, не тістечка й торти.
Вірно! … Овочі та фрукти.
Сьогодні на уроці ми поговоримо про найкорисніші овочі та фрукти та їхню роль у нашому харчуванні.
Де ростуть овочі?
Де ростуть фрукти та ягоди?
- Виконання завдань у зошиті с.14.
В давнину розрізнити сад та город було дуже важко. Хазяїн маленького шматочка землі намагався посадити біля хати все, що було необхідно для харчування, лікування та краси. Щоб ніхто не затоптав паростки рослин, люди почали загороджуватимісце, де відбувалося перетворення диких рослин на культурні. Звідси й утворилося слово город.
За що ж люди так шанують овочі та фрукти?
- Виконання завдання у зошиті с. 15.
Овочі та фрукти дуже корисні. Вони багаті на різні вітаміни та мінерали. Українці здавна використовували овочі та фрукти у своєму харчуванні. Українські господині готували картопляні деруни, гарбузову кашу, вареники з картоплею, капустою, вишнями, пекли пиріжки з яблуками, малиною, ожиною. Популярними були приправи з цибулі, часнику, червоного перцю, тертого хрону, на зиму солили капусту, помідори, огірки, кавуни.
Яка українська страва містить найбільшу кількість овочів? (Борщ.)
Назвіть ці овочі.
Головним компонентом борщу вважається буряк, який в давнину називали «борщь».
В Україні казали: «Борщ та капуста – в хаті не пусто.»
Про овочі та фрукти складали загадки, казки, співали пісні. З однією з таких пісень ми познайомились на уроці українського читання.

Інсценізація української народної пісні «Ходить гарбуз по городу».

Виявляється, овочі – великі мандрівники. Зараз ми разом з ними здійснимо подорож по всьому світу.
( На мапі  вчитель показує країни та континенти, з яких певні овочі розповсюдилися по всьому світу.)
Почнемо з картоплі – одного з найулюбленіших наших овочів.
Першими познайомилися з картоплею іспанські завойовники. Це сталося більше як 500 років тому у Південній Америці. Іспанці побачили й скуштували картоплю у місцевих індіанців й назвали його - «тартуфоль» (так в Іспанії називають підземні гриби). З Іспанії картопля потрапила до Італії, потім до Франції та до Росії. В Росії селяни зустріли з недовірою цей «нечестивий продукт» і навіть влаштовували «картопляні бунти».
Помідор теж родом з Південної Америки. Індійці називали його «томатль» - «велика ягода». 
Яке слово нагадує вам ця назва?
В Італії томат назвали «помідоре» - «золоте яблуко», у Франції – «яблуками кохання». В Росії помідори теж довгий час вважали отруйними й вирощували тільки для краси.
Капуста потрапила до нас з Піренейського півострова, там, де зараз Іспанія. В Давньому  Римі за формою плоду її називали «капут», що в перекладі з латинської мови означає «голова». У нас це слово перетворилося на капусту.
Цибуля народилася в Азії, мешкала у Європі, в Африці. Давньоєгипетські фараони змушували своїх рабів та воїнів їсти цибулю. Вважали, нібито від цієї диво-рослини люди стають сильними, сміливими, спритними.
Батьківщина огірків – Греція. Давні греки дали огіркам назву «агуросаерос» - «огірок недозрілий». Адже найкращі огірки – зелененькі, хрумкі.
Ось така географія виходить! Довго ми мандрували, заморилися, треба відпочити, розім'ятися.

ІV. Фізична хвилинка.

V. Закріплення вивченого матеріалу.
Чи зрозуміли ви, за що люди так цінують овочі та фрукти?
Які вітаміни та мінерали зберігаються в овочах та фруктах? В яких саме?

Проведемо невеличкий дослід: здавимо пальцями шматочок помідора або апельсина. Що ви помітили? (Виділяється сік.)
Чи необхідна рідина для нашого організму?
В овочах та фруктах міститься рідина.

Що спільного між овочами та фруктами й щіткою для прибирання?
Здається, нічого. Виявляється, що овочі та фрукти містять в собі клітковину –речовину, яка подібно щітці очищує наш кишківник. Овочі та фрукти грають роль натуральних очисників.

А ще вони чудові лікарі.
Самостійне читання учнями тексту «Овочі та фрукти – цілителі», розповідь учнів про лікувальні властивості овочів та фруктів.

Овочі та фрукти – цілителі
Лікарі – шпинат, морква, квасоля, диня, яблуко допомагають дітям із захворюванням крові.
Бабусі та дідусі з підвищеним тиском звертаються за допомогою до лікарів – кавуна, петрушки, буряка,апельсина.
Лікарські: хрін, перець, часник, цибуля, лимон, шипшина, смородина – лікують цингу.
Лікарі – салат, помідор, ананас допомагають тим, хто хоче схуднути.
Людям із захворюваннями нирок допоможуть лікарі – слива, диня.

Зробимо висновки.
Овочі та фрукти:
1. Джерело вітамінів та мінералів.
2. Містять рідину.
3. Природні очисники.
4. Мають лікарські властивості.

Гра «Вгадай овоч або фрукт за смаком».

VІ. Підсумок уроку.
Чим корисний був для вас цей урок?
Що нового ви дізналися? 
Що цікавого дізналися?
Яким чином будете використовувати набуті знання?

«За гроші можна купити ліжко, але не сон; їжу, але не апетит; будинок, але не домашній затишок; книги, але не розум; прикраси, але не красу; розкоші, але не щастя; релігію, але не спасіння; ліки, але не здоров'я.» Поль Брег.
Будьте здорові!

VІІ. Домашнє завдання.
Зошит с.15: записати навпроти назв вітамінів та мінералів назви фруктів або овочів, в яких вони містяться.

Повернутися назад
Поділитись з друзями